تنها دعایی که شیخ بهایی آن را شرح نکرد
به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه فارس، نشست علمی «راز، ناز و نیاز در صحیفه سجادیه» شب گذشته- یکشنبه هشتم مرداد- با حضور حجتالاسلام والمسلمین احمد غلامعلی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در بخش تحول علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد.
* صحیفه سجادیه، معرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عالمانه به انسان
وی در ابتدای این نشست، ضمن تقسیمبندی دعاها به دو گونه گفت: یک دسته از دعاها بر پایه نیازهای اکثرا مادی آدمی شکل میگیرد. این دعاها، خواستههای روزمره آدمی را شامل میشود. این ادعیه معمولا در بازه زمانی خاصی خوانده شده و پس از برآورده شدن حاجت، فراموش میشود.
غلامعلی ادامه داد: دسته دیگر دعاها بر پایه نیازهای معنوی و با هدف راز و نیاز با قادر متعال شکل میگیرد. صحیفه سجادیه جزو دسته دوم دعاهاست، یعنی دعاهای صحیفه به گونهای است که از علاقه صاحب آن برای صحبتکردن با خداوند حکایت میکند.
مؤلف «شناختنامه نهجالبلاغه» افزود: کتاب دعایی خوب دو ویژگی باید داشته باشد: اول؛ معرفتی عاشقانه به خدا داشته باشد، دوم؛ دارای بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان باشد. این دو جنبه تنها قابل لحاظ از سوی خدا، رسول او و ائمه اطهار است و صحیفه سجادیه هر دو ویژگی را در خود داراست.
* «بنی صدر» هم شرح صحیفه سجادیه دارد!
غلامعلی با اشاره به بیان دلنشین و اعجازآمیز صحیفه سجادیه گفت: این کتاب از معدود کتابهایی است که در طول تاریخ، هر کس که اندک آشنایی با زبان عربی داشته است نتوانسته از آن دل بکند؛ برای نمونه «بنی صدر» هم شرح صحیفه سجادیه دارد! فرد معلومالحالی که با انقلاب اسلامی زاویه پیدا کرد.
وی افزود: «ع. حجازی» نیز با همان رویکرد تند انقلابی خود و حتی نگاههای مارکسیستی شرح صحیفه سجادیه دارد. به خاطر دارم پیش از پیروزی انقلاب، کمونیستی اغراق میکرد و میگفت: میتوانم مانند قرآن را بسازم اما مانند صحیفه سجادیه نمیتوانم!
* شریعتی در «زیباترین روح پرستنده» محو زیبایی صحیفه سجادیه میشود
این استاد دانشگاه در ادامه به ترجمه کتاب «نیایش» الکسیس کارل فیزیولوژیست برجسته فرانسوی توسط علی شریعتی اشاره کرد و گفت: دکتر شریعتی پس از این کتاب وارد صحیفه سجادیه شد. بخش «زیباترین روح پرستنده» از مجموعه آثار دکتر شریعتی را بخوانید تا دریابید او چگونه تحت تأثیر ژرفای کلام امام صادق(ع) قرار میگیرد و میگوید: دعای شیعه به صورت کاملترین مکتب، خودش در چهار بُعد مشخص میشود: نیاز، عشق، آگاهی و مبارزه.
معاون پژوهشی پژوهشکده دارالحدیث تأکید کرد: معمولا اهالی دعا و نیایش گوشهنشینی اتخاذ میکنند اما کسی که با صحیفه سجادیه انس میگیرد از کنج عزلت خارج میشود. ادامه مطلب ….
صفحات: 1· 2