خبرگزاران بدن
مدرك و شاعر حقيقى در تركيب آدميزاد نفس است يعنى بيننده واقعى شنونده واقعى بوينده و چشنده حقيقى نفس ما است آنكه سرما و گرما را مى فهمد، آنچه زشتى و زيبائى دوستى و دشمنى را تشخيص ميدهد نفس ما است كه گاهى از آن تعبير به قلب مى شود چشم و گوش و بينى و زبان و پوست بدن و خيال و وهم و غيره اعضائى بيش نيستند حواس ظاهر و باطن آلات حس و درك روح است نه آنكه خودشان حساس و مدرك باشند.
لذا بسيار اتفاق افتاده كه با چشم باز كسى را كه از جلوى ما گذشته است نديده ايم با گوش باز آواز شخصى را كه ما را خوانده است نشنيده ايم چون نفس ما توجه به آنها نداشته و نخواسته كه ببيند يا بشنود.
گوش بى اراده نفس صدا را ميگيرد و در دستگاه خود مي گرداند اما بى اراده و اجازه دل نميتواند وارد خانه او كند.
قرآن نيز مي فرمايد: إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ يعنى در آيات و مطالب قرآن ياد آورى است براى كسى كه دلى برايش باشد(دل به اختيار او باشد يا اختيار او به دست دل و عقل باشد و يا دل سالم و عقل درست و وظيفه شناسى داشته باشد) يا گوش فرا بدهد بخواهد از مجراى گوش بهرمند شود در حالى كه شاهد و منتظر نتيجه شود.
پی نوشت:
طب الرضا عليه السلام / ترجمه امير صادقى، ص:88
منبع:افکار نیوز