نامه پنجاه و سوم
پیوند: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1194849
دومين جلسه از نشستهای نقد متون اسلامی كه به نقد كتاب «مديريت اسلامی»، نوشته حجتالاسلام والمسلمين محمدحسن نبوی، اختصاص داشت، امروز دوشنبه هفتم اسفندماه در خانه انديشمندان علوم انسانی برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، مسعود ميری، عضو هيئت علمی انديشكده مديريت اسوه، ضمن خوشآمدگويی به ميهمانان اين نشست، اظهار كرد: اين سنت خوبی برای جامعه ماست كه زمينه نقد را فراهم كند. همچنين يكی از اساسیترين موضوعاتی كه مغفول مانده، مساله دقت در متون دينی است كه بتواند نيازهای جامعه را برطرف كند.
وی افزود: تفاوت آيين اسلام با ديگر آيينها در اين است كه خداوند با كلمه «بخوان» با پيامبر اكرم(ص) شروع به صحبت كرده است، اما خداوند با پيامبران ديگر اديان با كلمه «بشنو» شروع به سخن كرده است. از اين رو يكی از رسالتهای انديشمندان ما اين است كه نيازهای دينی جامعه را شناسايی كنند و نيازهای دينی را به جامعه بشناسانند.
بر اساس اين گزارش، حجتالاسلام و المسلمين حسن ناصریپور به عنوان اولين سخنران اين نشست، اظهار كرد: در فضايی كه امروزه وجود دارد هنوز ما هيچ اصول دقيقی از مديريت اسلامی ارائه ندادهايم در صورتی كه مديريت نقش بزرگی در تشكيل حكومت دارد و ضرورت تشكيل حكومت در اسلام از ابتدا تا به امروز وجود داشته است.
وی با بيان اينكه سوالی كه در اينجا مطرح است اين است كه آيا فردی كه میخواهد مديريت اسلامی انجام دهد بايد حتما مسلمان باشد و مديريت اسلامی فقط برای گروه مسلمانان است يا خير؟، افزود: در رساله مديريت اسلامی ما فقط به دنبال تئوری جامعی از بطن آيات قرآنی نيستيم بلكه تجربه بشر در طول تاريخ هم به كمك ما میآيد. به عنوان مثال ما قبل از اسلام عيد باستانی نوروز را داشتهايم و وقتی اسلام هم آمد بر مراسم نوروز صحت گذاشت.
اين گزارش میافزايد: در ادامه اين نشست، حجتالاسلام محمد حسن نبوی، نويسنده كتاب مديريت اسلامی، ضمن اشاره به اينكه كتابش دو دهه قبل نوشته شده و در آن زمان كمتر كسی به مديريت اسلامی پرداخته بود، افزود: دانش مديريت حدود يك قرن است كه به عنوان علم مطرح شده است، در حالی كه غربیها تيلور را به عنوان بنيانگذار علم مديريت میشناسند، اما ما اين موضوع را قبول نداريم.
وی ادامه داد: اگر كل متون اسلامی را كنار بگذاريم؛ نامه پنجاه و سوم امام علی (ع) در نهجالبلاغه به تنهايی میتواند اثبات كند كه 1400 سال پيش از علم مديريت در اسلام استفاده میشده است و به همين دليل است كه ما بر وجود علم مديريت در اسلام اصرار میكنيم.وی با بيان سوالی به انتقاد از وضعيت كنونی پرداخت و گفت: بر فرض يك نظريه مديريتی در آمريكا جواب داد، آيا ما اين نظريه را در ايران آزمايش كردهايم كه ببنيم جواب میدهد يا خير؟
وی خاطرنشان كرد: يكی از مشكلات ما در دانشكدههای مديريت اين است كه برخی از اساتيد محترم ما هروقت میخواهند يك قضيه موفق از علم مديريت را مثال بزنند، از نمونههای غربی استفاده میكنند و هرگاه میخواهند يك مثال از شكست در عرصه مديريت را عنوان كنند، به نمونههای داخلی رجوع میكنند و به نظر من اين قدری بیانصافی است و ما نمونههای موفق بسياری در داخل داريم از جمله مديريت جنگ در هشت سال دفاع مقدس و مديريت امام خمينی (ره) و غيره.
سپس عبدالرضا كردی، رئيس مركز جهانی خلاقيت مالزی و عضو هيئت علمی انديشكده مديريت اسوه به نقد كتاب مديريت اسلامی حجتالاسلام نبوی پرداخت و بعد از آن حجتالاسلام قدس به نقدهای مطرح شده درباره كتاب مديريت اسلامی پاسخ داد.
در پايان اين نشست، محمود صلاحی، رئيس انديشكده مديريت اسوه، گفت: هدف انديشكده اسوه تحقيق و پژوهش در متون اسلامی و استفاده از تجربيات سی و سه ساله انقلاب و همچنين تجربه حكومت در زمان ائمه و بسط آن در زمان فعلی است. ما يك صفات اسلامی داريم و يك مديريت اسلامی و بايد اين دو را با هم ممزوج كنيم و بايد توجه كنيم كه اسلام در هيچ كجا علم مديريت را رد نكرده است.