46 اصل در مدیریت خانواده مهدوی
خانواده به عنوان يک نهاد اجتماعي نيازمند نظم و نظام، مديريت و تدبير و اعمال اصول و قوانيني خاصّ در جهت رشد و تعالي و پرورش انسان هاي تعالي خواه است.
در يک خانواده مهدوي، مهمترين قوانين حاکم بر زندگي «خداگرائي» «ولي گرايي» و به دنبال آن «والا گرايي» (1) اخلاقي است.
قانون «خدا گرائي» با تفکر توحيدي و زندگي توحيدي شکل مي گيرد. در همين خصوص شهيد مطهري (ره) در دو گفتار ارزشمند، دو مبحث «خدا در انديشه ي انسان» و «خدا در زندگي انسان» را ارائه مي دهند.
قانون «ولي گرائي» با شناخت و معرفت امام زمان (ع) و تنظيم زندگي بر اساس سيره ي مبارک حضرت و خواسته ها و رضايت ايشان تحقق مي يابد.
و قانون «والا گرائي» با اخلاق محوري و رعايت اصول مديريت خانواده، عينيت خواهد يافت. رعايت اين اصول سطح فرهنگ و معنويت خانواده را بالا برده و به تعالي مي رساند.
در اينجا تعدادي از مهمترين اصول مديريت خانواده را مرور خواهيم کرد.
1. اصل محبت ورزي (گنج زندگي)
* قال علي (ع): (أنفَعُ الکُنُوزِ مَحبَّهُ القُلُوبِ.)(2)
«پر سودترين گنج ها (به دست آوردن) محبت دلهاست.»
خانه آشيانه ي کوچک عشق و ميدان بزرگ تبادل عواطف و احساسات و بانک مهرورزي است، لذا همه ي اعضاء يک خانه بايد در اين بانک سرمايه گذاري هاي بلند مدت داشته باشد تا بتوانند همواره از حساب جاري خود محبت هاي خالصانه را دريافت و پرداخت کنند.
2. اصل عدالت محوري
خانه و خانواده هم مي تواند به کشوري کوچک که درگير جنگ هاي داخلي است تبديل شده و عرصه ي ظلم و حق کشي گردد و هم مي تواند مدينه ي فاضله اي شود که عدالت در سرتاسر آن حاکم است. انتخاب هر يک از اين دو تصوير، بر عهده ي اعضاي خانواه است. اما پيشه کردن عدالت در ارتباطات، برخوردها و مسائل زندگي از عوامل پايداري يک خانواده محسوب مي شود.
3. اصل لذت جويي و تمتّع
خداوند متعال در انسانها غريزه و ميل جنسي قرار داده و محدوده پاسخگويي به اين نياز طبيعي را تنها حريم ازدواج، مقرر فرموده است. در نظام تربيتي اسلام، يکي از اهداف ازدواج و تشکيل خانواده، ارضاي مشروع غرائز و درک لذتهاي حلال مي باشد که بجاست کانون يک خانواده براي زن و شوهر در اين خصوص محيطي پاسخگو باشد. بديهي است در صورت ارضاي صحيح غرائز در حريم زناشويي خانه، جامعه از آفات و روابط نامشروع تا حدّ بسياري مصون مي ماند، چنانچه علت بسياري از ناهنجاري هاي جنسي اجتماع، عدم تشکيل خانواده و يا عدم ارضاي کافي در چارچوب ازدواج مي باشد.
برای خواندن ادامه مطلب روی صفحه زیر کلیک کنید
صفحات: 1· 2