• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

  • سخن حضرت آیت الله بهجت درباره مقام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جمع طلاب :" شما در جوار گنج الهی هستید قدر آن را بدانید ***

اقدامات امیر‌المؤمنین(ع) هنگام رجعت

07 اردیبهشت 1392 توسط عبدالعظیم حسنی (ع)

امام علی(ع) در انتقام گرفتن از دشمنان اهل بیت به امام مهدی(عج) و امام حسین(ع) یاری می‌رساند. در روایات وارد شده است که امام علی(ع) پس از رجعت، دشمنانش را علامت‌گذاری می‌کند و به این طریق آنان را از مؤمنان جدا می‌سازد.

به گزارش فارس، معارف عمیق مهدویت ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسان‌هاست، اعتقاد به بشارت‌های پیامبران گذشته و ائمه دین(ع) افراد با انگیزه و پرتوانی را در جامعه می‌تواند پرورش دهد، باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبه فردی موجب پاک نگاه داشتن روح و پیرآستن اعمال از زشتی‌هاست و از جنبه اجتماعی باعث همدلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان می‌شود، کارکرد وسیع و عمیق آموزه‌های مهدوی، جذابیت خاص موضوع را نشان می‌دهد، به همین دلیل، قشرهای مختلف جامعه پرسش‌های بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخگویی صحیح به آن‌ها از راهی مطمئن بر کسی پوشیده نیست.

پژوهشکده مهدویت در کتاب «مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به برخی از شبهات اینگونه پاسخ می‌دهد:



*رجعت امام علی (ع) چگونه است؟

بر اساس روایات، حضرت علی(ع) چندین مرتبه رجعت دارد، اولین رجعت آن حضرت هنگام ظهور امام مهدی(عج) است، در روایتی از امام باقر(ع) یکی از رجعت‌های آن حضرت در زمان حاکمیت امام حسین(ع) است، آخرین رجعت امام علی(ع) پس از امام حسین(ع) است و پس از آن قیامت می‌شود.

*برنامه‌های امام علی (ع) در رجعت چیست؟

انتقام از دشمنان:

امام علی(ع) در انتقام گرفتن از دشمنان اهل بیت(ع) به امام مهدی(عج) و امام حسین(ع) یاری می‌رساند، در روایات فراوانی وارد شده است که امام علی(ع) پس از رجعت، دشمنانش را علامت‌گذاری و داغ می‌نهد و بدین طریق آنان را از مؤمنان جدا می‌سازد.

یاری به امام مهدی(عج)

امام علی(ع) رجعت‌های متعددی دارد، در این رجعت‌ها به یاری اسلام و امام مهدی(عج) و امام حسین (ع) می‌پردازد.

تشکیل حکومت جهانی

روایات متعددی بر حاکمیت امام علی(ع) بر جهان اشاره دارند، در برخی از روایات آمده است: بر مشرق و مغرب عالم حکومت می‌کند و یا دولت او دولت دولت‌ها هست.

*آیا بانوان رجعت می‌کنند؟

-در روایات برای امام(عج) 313 یار خالص عنوان شده است که در میان آن 50 زن هستند، در روایتی 13 بانو نام برده شده که به دنیا باز می‌گردند. امام صادق(ع) می‌فرماید: همراه قائم(عج) سیزده زن رجعت می‌کنند.

روای پرسید: «آنان چه مسئولیتی دارند؟»، امام(ع) فرمود: مجروحان را مداوا و از بیماران مراقبت می‌کنند، همان کاری که زنان همراه پیامبر می‌کردند.

روای پرسید: «نام آنان چیست؟» امام(ع) فرمود: قنواء دختر رشید، ام ایمن (پرستار پیامبر)، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، صبانه آرایشگر زمان فرعون، ام سعید حنفیه، ام خالد احمیه، ام خالد جهنیه

نام بقیه بانوان در حدیث نیامده است و از حالات سه نفر آخر در روایات و تاریخ چیزی در دست نیست، اما شش بانوی دیگر از بانوان نیک و گران قدر هستند.

*آیا رجعت نوعی تناسخ نیست؟

-احمد امین عبدالله بدوی و صفری رجعت را به معنای تناسخ گرفته‌اند، در حالی که رجعت نوعی معاد جسمانی است؛ یعنی بازگشت روح با همان ویژگی‌ها به بدن اول؛ اما تناسخ به معنای این است که انسان بعد از مرگ بار دیگر به همین زندگی باز می‌گردد؛ منتها روح او در جسم دیگر (و نطفه دیگر) حلول کرده و زندگی مجددی را در همین دنیا آغاز می‌کند و این مسئله ممکن است بارها تکرار شود.

پس تفاوت رجعت با تناسخ در این است که تناسخ، انتقال روج از جسمی به جسم دیگر و جدا شدن از جسم اول است، اما رجعت، بازگشت روح به همان جسم اول است.

تناسخ باطل است و به انکار معاد بر می‌گردد؛ زیرا معتقدان به تناسخ می‌گوید عالم دیگری به نام آخرت وجود ندارد و روج در همین دنیا به بدن‌های گوناگون تعلق می‌گیرد و پاداش خود را از این طریق می‌گیرد،در روایات نیز کسانی که اعتقاد به تناسخ دارند، کافر شمرده شده‌اند.

امام رضا(ع) می‌فرماید: کسی که به تناسخ اعتقاد داشته باشد، نسبت به خداوند بزرگ کفر ورزیده و بهشت و جهنم را تکذیب کرده است.

مطلب قبلی
مطلب بعدی

کلیدواژه ها: رجعت، آخر الزمان، امام علی ع، حکومت جهانی

موضوعات: مذهبی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

معرفی حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم ع

شهرری، زمانی دارای حوزه‌های بسیار بوده و یک مرکز علمی محسوب می شد که مهم‌ترین عامل آن، حُسن‌ همجواری با مشاهد شریفه سه امامزاده بزرگوار، خصوصاً حضرت عبدالعظیم(ع) است که در این باره یکی از مراجع عالی‌قدر شیعه، حضرت‌ ایة الله ‌بهجت به طلاب فرمودند: «شما در جوار گنج الهی هستید، قدر آن را بدانید». قدمت حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به سال‌های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد. در اواسط شهریور 1359 بنای مقبره رضاخانی تخریب و به جای آن حوزه علمیه احداث شد و در 1366 حدود هفتاد نفر طلبه برای سال اول پذیرفته شدند. حوزه ‌علمیه آستان ‌حضرت‌عبدالعظیم(ع) ظرفیت ‌پذیرش سیصد طلبه علوم دینی در دو سطح 2و 3 را داراست و ساختمان آن از کلّیه امکانات آموزشی و رفاهی برخوردار است و از این جهت جزء معدود حوزه‌های کشور است. زیر بنای کلّ ساختمان 11 هزار و 500 متر مربع و محوطه، 6500 متر مربع و مساحت کلّ مدرسه 18 هزار متر مربع است.

جستجو

موضوعات

  • همه
  • طب سنتی و پزشکی
  • سیاسی
  • مناسبتهای سال
  • اخبار حوزه
  • علمی
  • مذهبی
  • عمومی
  • دست نوشته های یک طلبه
  • نرم افزار
  • شهداء
  • استفتائات
  • جدیدترین مقالات
  • برگی از زندگی علما
  • فراخوان
  • پژوهش
  • معرفی رسانه
  • منِ طلبه
  • نمونه سوالات امتحانی سطح2
  • داستان های پند آموز

پیوندهای روزانه


پشتیبانی سامانه وبلاگ مدارس
وبلاگ خانم یادگاری
گفته ها و ناگفته های یک طلبه
شبکه اجتماعی هادی نت
دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري
دفتر مقام معظم رهبري

خبرنامه

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

اوقات شرعی

امروز: سه شنبه 18 آذر 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی: