• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

  • سخن حضرت آیت الله بهجت درباره مقام حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در جمع طلاب :" شما در جوار گنج الهی هستید قدر آن را بدانید ***

فلسفه "سلام" های پی در پی زیارت عاشورا

07 آبان 1392 توسط عبدالعظیم حسنی (ع)


زیارت عاشورا تعلیم الهی است. و به همین جهت مخصوص اهل تقوی است : ((اتقوالله و یعلمکم الله)) . زیارت عاشورا مال مَحم ها و خصو صی هاست.عمومی نیست. زیارت وارث عمومی است اما زیارت عاشورا مخصوص اهل راز و یک حقیقت عرشی است.


آنچه می خوانید گزیده ای از کتاب سرود عرش بر گرفته از بیانات حجت الاسلام و المسلمین صدیقی است در دهه اول محرم 1423 قمری در مسجد دانشگاه شریف که به شیوه ی بسیار زیبایی به توصیف و تبیین زیارت عاشورا می پردازد.


این کتاب چند بخش دارد که در آن به بیان مفاهیم زیارت عاشورا و اینکه “زیارت بیعت است، زیارت پیوستن به دریاست زیارت الگو یابی و قهرمان سازی است” در بخشی به ذکر تاریخ زیارت عاشورا و اینکه” از ذات احدیت توسط جبرئیل برای پیامبر آورده شد اما به دلایل شرایط نامناسب زمانه تا زمان امام صادق (ع) مخفی ماند “، تاکیدائمه، بر خواندن زیارت عاشورا و ذکر آن ماجراکه” که حضرت امام صادق (ع) به صفوان فرمودند که ای صفوان هرگاه حاجتی داشتی زیارت عاشورا بخوان و به کسی که زیارت عاشرا می خواند سه قول دادند که در این کتاب ذکر شده"و در بخش دیگر فلسفه سلام های متعدد آن می پردازد. از لحاظ تفسیر زیارت این کتاب فقط به تفسیر و تبیین سه سلام اول زیارت عاشورا پرداخته و به شیوه ای تاثیر گذار و زیبا آن را بیان می کند،نثر زیبا و شیرین این کتاب باعث شده مخاطب از خواندن آن خسته نشود و با بهره مند شدن از نگاهی عمیق تر و دقیق تر نسبت به زیارت عاشورا بیشتر مجذوب آن شود و علاقه مند به مداومت در خواند آن شود. در ادامه قسمتی دیگر از مطالب خواندنی این کتاب آورده می شود:

آدم در زیارت عاشورا، حتی یک جا، دنیا از خدا نمی خواهد. آخرین مرحله زیارت عاشورافناست. بعد از آن که زائر، سلام ها را می دهد و به سجده می افتد، در سجده چه می گوید: ( اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاكِرينَ لَكَ عَلى مُصابِهِمْ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى عَظيمِ رَزِيَّتى اَللّهُمَّ ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَاَصْحابِ الْحُسَيْنِ الَّذينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِالسَّلامُ )، می گوید: خدایا مرا حسینی کن، تا من هم در خطی باشم که یاران حسین(ع) در آن خط بودند. خط مردانگی، آزاد و بی تعلق به این دنیا زندگی کردن. خط بندگی و عشق خدا و خط از جان گذاشتن.


منبع:خبرنامه دانشجویان

مطلب قبلی
مطلب بعدی

کلیدواژه ها: زیارت عاشورا، سلام، فلسفه، حاج آقا صدیقی

موضوعات: مذهبی لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

معرفی حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم ع

شهرری، زمانی دارای حوزه‌های بسیار بوده و یک مرکز علمی محسوب می شد که مهم‌ترین عامل آن، حُسن‌ همجواری با مشاهد شریفه سه امامزاده بزرگوار، خصوصاً حضرت عبدالعظیم(ع) است که در این باره یکی از مراجع عالی‌قدر شیعه، حضرت‌ ایة الله ‌بهجت به طلاب فرمودند: «شما در جوار گنج الهی هستید، قدر آن را بدانید». قدمت حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به سال‌های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بر می گردد. در اواسط شهریور 1359 بنای مقبره رضاخانی تخریب و به جای آن حوزه علمیه احداث شد و در 1366 حدود هفتاد نفر طلبه برای سال اول پذیرفته شدند. حوزه ‌علمیه آستان ‌حضرت‌عبدالعظیم(ع) ظرفیت ‌پذیرش سیصد طلبه علوم دینی در دو سطح 2و 3 را داراست و ساختمان آن از کلّیه امکانات آموزشی و رفاهی برخوردار است و از این جهت جزء معدود حوزه‌های کشور است. زیر بنای کلّ ساختمان 11 هزار و 500 متر مربع و محوطه، 6500 متر مربع و مساحت کلّ مدرسه 18 هزار متر مربع است.

جستجو

موضوعات

  • همه
  • طب سنتی و پزشکی
  • سیاسی
  • مناسبتهای سال
  • اخبار حوزه
  • علمی
  • مذهبی
  • عمومی
  • دست نوشته های یک طلبه
  • نرم افزار
  • شهداء
  • استفتائات
  • جدیدترین مقالات
  • برگی از زندگی علما
  • فراخوان
  • پژوهش
  • معرفی رسانه
  • منِ طلبه
  • نمونه سوالات امتحانی سطح2
  • داستان های پند آموز

پیوندهای روزانه


پشتیبانی سامانه وبلاگ مدارس
وبلاگ خانم یادگاری
گفته ها و ناگفته های یک طلبه
شبکه اجتماعی هادی نت
دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري
دفتر مقام معظم رهبري

خبرنامه

آذر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          

اوقات شرعی

امروز: جمعه 28 آذر 1404
اوقات شرعی به افق:
  • اذان صبح اذان صبح:
  • طلوع آفتاب طلوع آفتاب:
  • اذان ظهر اذان ظهر:
  • غروب آفتاب غروب آفتاب:
  • اذان مغرب اذان مغرب:
  • نیمه شب شرعی نیمه شب شرعی: